Habijanec za Business&Banking: Usmjereni smo na uređenje praznih stanova, tržište zakupa, produljenje ugovora i optimizaciju portfelja

Državne nekretnine su u 2025. ušle s ambicioznim planovima, očekivan je rast prihoda za 15% u odnosu na prethodnu godinu, a pritom je planirano značajno ulaganje od 16,5 milijuna eura u održavanje, obnovu i poboljšanje nekretnina, čime se želi osigurati dugoročna održivost i povećanje tržišne vrijednosti nekretnina. U fokusu su u 2025. uređenje praznih stanova za zaštićene najmoprimce, davanje u zakup poslovnih prostora i produljenje postojećih ugovora te optimizacija portfelja prodajom neoportunih nekretnina.

Tri dana uoči zatvaranja prvog javnog natječaja za prodaju neoportunih stanova i poslovnih prostora, članica Uprave i direktorica Društva Mirela Habijanec u intervju za Business&Banking pojasnila je prodaju nekretnina te djelokrug i ciljeve trgovačkog društva od posebnog interesa za RH koje upravlja stanovima i poslovnim prostorima.

Novi Zakon o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu RH ovlastio je Državne nekretnine i za prodaju stanova i poslovnih prostora, a u veljači je raspisan prvi natječaj na kojemu je ponuđeno devet poslovnih prostora i četiri stana. “Kada je riječ o prodaji praznih stanova, ističem da su nam prazni stanovi primarno namijenjeni za realizaciju državnog programa kojim se rješava status zaštićenih najmoprimaca u privatnim stanovima, tzv. Statileo program, a u kojem Državne nekretnine aktivno sudjeluju na način da uređuju prazne stanove u isključivom vlasništvu Republike Hrvatske, veće od 25 četvornih metara i koji se ne nalaze u podrumskim/suterenskim i tavanskim dijelovima zgrada. Svi ostali stanovi koji ne ispunjavaju navedene kriterije, biti će predmetom prodaje”, objasnila je Habijanec.

Pojasnila je i ulogu Državnih nekretnina u programu Statileo: “Za program Statileo u planu je obnova praznih stanova prije svega na području Zagreba, Osijeka, Rijeke, Splita, Dubrovnika, ali i Zadra, Pule, Karlovca i Varaždina. Prvi korak u procesu uređenja je postupak nabave izvođača za izradu projekta uređenja stana te u ovom trenutku imamo 118 stanova u postupku nabave projektiranja. Po dobivenim projektnim zadacima pristupit ćemo javnoj nabavi izvođača građevinsko-obrtničkih radova. U ovim postupcima smo nešto sporiji nego 2023. kada smo uređivali stanove za smještaj stradalnika potresa jer je i zakonska regulativa javne nabave bila drugačija, no usmjereni smo i predani ovom zadatku, za koji vjerujem da ćemo opet uspješno izvršiti. Također, prazni stanovi iz portfelja aktivirat će se i za program priuštivog stanovanja, odnosno bit će namijenjeni za realizaciju Nacionalnog plana stambene politike.

Što se tiče poslovnih prostora, Habijanec je pojasnila da prazne prostore relativnog dobro stanja Društvo aktivira na način da ih daje u zakup na vrijeme od deset godina. Ostale prazne prostore koji su od relativno zadovoljavajućeg do derutnog stanja, a zahtijevaju veća ulaganja i Društvu nisu oportuni, nudit će za prodaju. Prvi natječaj za prodaju završava 21. ožujka 2025., kada će nakon javnog otvaranje ponuda biti poznat i odaziv kupaca za takvom vrstom ponude. “Naše kontinuirane aktivnosti na praznim stanovima i poslovnim prostorima usmjerene su ka ostvarenju cilja postavljenog u Zakonu, a to je optimizacija upravljanja i ubrzanje aktivacije neiskorištenih nekretnina, povećanje prihoda od upravljanja nekretninama, ali i smanjenje portfelja nekretnina u vlasništvu RH. Do kraja tekuće godine planiramo objaviti još četiri javna natječaja za prodaju. Također bih istaknula da smo osim prodaje ovlašteni i za postupke razvrgnuća suvlasničke zajednice na nekretninama gdje je država jedan od suvlasnika, pogotovo kada je riječ o manjinskim udjelima države, te i time smanjujemo portfelj nekretnina i generiramo prihode državi”, istaknula je direktorica Državnih nekretnina.

Prema posljednjim statistički relevantnim podacima Društvo upravlja sa 5.160 poslovnih prostora od kojih 61% ima svog korisnika. Praznih prostora je 1.364 odnosno 26,5%, dok je u postupku utvrđivanja statusa 12,5% prostora. U ožujku 2025. Društvo upravlja i sa 7.336 stanova, od kojih je gotovo 5000 u korištenju, a 1.185 stanova prazno, odnosno 16%. Utvrđivanje statusa je u tijeku za 1.174 stanova te će oni biti u kategoriji prazan ili s korisnikom kojem se naplaćuje korištenje nekretnine. “Za cca 7% nekretnina potrebno je nedvojbeno utvrditi osnovu za naplatu budući da u postupanju s predmetima nailazimo na različite sporne situacije kao što je npr. utvrđivanje vlasništva i slično. RH kontinuirano stječe nove nekretnine, npr. temeljem presuda općinskih sudova, sređivanjem zemljišnih knjiga i upisa vlasništva, smrću bivših nositelja stanarskih prava, itd., što na mjesečnoj i godišnjoj razini utječe na ukupan broj nekretnina kojima upravljamo“, naglasila je Habijanec za Business & Banking.

S obzirom na sveobuhvatnost poslovanja Društva, Habijanec je istaknula važnost rada svih zaposlenika u postizanju zajedničkih ciljeva, bez čijeg rada i doprinosa ne bi bilo ni uspješnih rezultata Državnih nekretnina koji su iz godine u godinu sve bolji, na čemu je zahvalna i ponosna. Cijeli intervju možete pročitati u tiskanom izdanju Nacionala Business&Banking.

Objavljeno: 18. ožujka 2025.